O piesă care nu îmi place!
Nu o sa va irosesc timpul cu discuții despre "pandemia" care ne vrea panicați, înbotnițați și vaccinați. Dar mă bucur ca ne găsim sănatoși, și sper să supraviețuim și soluțiilor "salvatoare" care urmeaza oricărei pandemi care se respectă. Eu unul am dezvoltat deja o alergie la oricine încearcă să mă "salveze"... și în special la guriștii cu moralitate flexibilă, oricând gata să se pună în slujba cui plătește mai bine, care nu sunt în stare să-și poarte de grijă propriilor persoane fara a fi mufați la vreun "fond nerambursabil", "împrumut" fără scadență, etc.
Revenind, sper să vă rețin totuși atenția cu o piesă vândută în urmă cu puțin timp pe eBay.
Perechea de 30 parale Principatele Unite este un "tipar de mână" (adică, emisiunea 1862) autentică, nu există dubii aici, însă ștampilele ridică unele semne de întrebare.
Pentru ștampila FRANCO DOROEHOI am pus mai jos două exemplare care provin din circulatii autentice, pentru comparație. În special exemplarul din stânga merită o atenție deosebită deoarece este imprimat cu același tuș, și putem compara mai ușor caracteristicile.
Mai jos avem și un exemplar autentic pentru ștampila M1. Din capul locului se poate observa neglijența cu care au fost aplicate ștampilele, comparativ cu exemplarele de comparație.
În special la ștamilele clasice, consider dubioasă orice ștampilă care are în tot conturul neregularități și impresiune defectuoasă (pentru a întelege mai bine la ce mă refer, vedeți mai jos falsul SIBIESCO), și exact aceste caracteristici dubioase se observa la stampila DOROHOJ Moldova. Totuși am mers mai departe, și am suprapus ștampilele, originalul cu exemplarul nostru, și surprinzător, potrivirea este foarte exactă (în dreapta este rezultatul suprapunerii).
Mai departe, am facut aceeași verificare și cu ștampila M3 (în mijloc este rezultatul suprapunerii), și în acest caz potrivirea este suficient de exactă ca să putem concluziona că și această ștampilă nu poate fi decât autentică.
Ajuns în impas, am forțat nota și am facut testul și cu falsul Sibiesco (ultima de jos, este rezultatul suprapunerii), și aici chiar am avut surpriza să constat că și în acest caz potrivirea nu este deloc rea. Chenarul respectă proporțiile, poziția literelor este și ea bună, linia desparțitoare la fel, ceea ce mă face să cred că falsificarea unei ștampile clasice nu este în definitiv foarte greu de realizat.
Ceea ce face totuși contrafacerea greu de realizat este tușul și realizarea unei impresiuni corecte, și exact asta lipsește piesei noastre.
Pentru claritate, nu spun că ștampilele ar fi un fals Sibiesco, nicidecum, chiar nu văd stilul lui aici, si în plus, se pot observa suficiente diferente între fals și exemplarul în discuție. Ceea ce am încercat să demonstrez cu comparatia mea este că contrafacerea unei ștampile clasice nu este greu de realizat, ca desen si dimensiuni. Nu voi intra mai mult în detalii pentru a nu da idei.
Un alt aspect care nu mi-a plăcut la piesă este urma cadrului ștampilelor, care se poate observa pe verso-ul fragmentului. Presiunea exercitată pe hârtie a fost atat de mare că ștampila s-a embosat în hârtie. Daca ar fi să cred că acest efect a fost produs prin puterea baterii ștampilei nu mi-aș putea explica cum de nu s-a reușit în acest caz imprimarea corecta a niciunui segment din cele două ștampile. Mai degrabă, cred ca ștampilele au fost așezate pe hârtie și presate ulterior cu o greutate mare pentru a realiza o mai bună dispersie a tușului în hârtie. Această presiune este mai ales necesară daca mix-ul folosit ca tuș nu are consistența potrivită.
În concluzie, cu toate argumentele de mai sus, nu pot afirma cu certitudine ca avem în față un fals, mai degrabă aș recomanda să rețineți detaliile menționate mai sus, merită să țineți cont de ele atunci când stabiliți cât sunteți dispuși să riscați pe o astfel de piesă. Prețul nu a fost deloc neglijabil, 300 $, cu 75 de bid-uri; dacă ar fi fost însoțit de un certificat de autenticitate valid, aș fi spus că cumpărătorul nu a făcut o afacere rea, dar fără certificat... nu știu ce să zic... parcă a riscat cam mult.